De spoorlijn van Boxtel naar Wesel (Duitsland) ook wel Duits Lijntje genoemd was een 92,5 km lange spoorlijn die sinds 1950 niet meer in gebruik is voor personenvervoer en sinds 2004 ook niet meer voor goederenvervoer. De lijn vierde zijn hoogtepunt voor de Eerste Wereldoorlog, tijdens de oorlog viel het doek voor de Noord-Brabantsch-Duitsche Spoorwegmaatschappij (de NBDS) die de lijn exploiteerde. In 1950 beëindigde de NS het personenvervoer en 1972 verdween ook het laatste goederenvervoer. Vanaf de jaren 60 werd het spoor in fases opgebroken maar gelukkig is er op sommige plaatsen nog wat te zien, zoals bij Liempde, Mill en Veghel.
Liempde
Onder de rook van Boxtel ligt een klein plaatsje genaamd Liempde. Met zo’n 4800 inwoners stelt het niet zo heel veel voor maar het heeft een typische Brabantse kern en ook van het Duitse Lijntje is nog veel te zien. Zo staan op verschillende plaatsen langs de lijn de stations nog, (omgebouwd tot huizen) en ligt hier zelfs het spoor nog langs de voortuin en is er na de overgang een monument.
Mill
Hoewel het Duitse Lijntje zijn hoogtepunt al gehad had, leefde deze lijn weer op tijdens het kortstondige treffen tussen de Nederlandse verdediging en de Duitse bezetter. Zij maakte handig gebruik van het Duitse Lijntje, kregen de brug van Gennep in handen en verraste de manschappen die bij Mill in de kazematten en loopgraven lagen. Hoewel de asperges (ijzeren versperringen) en mijnen klaarlagen kon er nog een Nederlandse trein komen. Vol bewondering keken ze naar de gepantserde trein die passeerden en realiseerde zich te laat dat nu de Peel-Raamstelling (de stelling die van Weert naar Grave liep) doorbroken was. Nederland was in oorlog, de manschappen in de nabij gelegen kazematten hebben de een hevige strijd gestreden maar inmiddels weten we dat die na enkele dagen voorbij was. De gepantserde trein reed zich op de terugweg kapot op de asperges. Tegenwoordig is er rond deze asperges een wandelroute uitgezet die ‘Sporen van de oorlog’ heet. Behalve kazematten is er een monument voor het Duitse Lijntje en is een deel, zoals op de foto’s te zien is, gereconstrueerd.
Veghel
Dat het Duitse Lijntje belangrijk kan zijn is zeker voor Veghel wel duidelijk geworden, zij danken hun haven aan de lijn. Alleen het traject van Boxtel naar Veghel werd nog tot 2005 gebruikt. De ongeveer 17,5 km lange rails werd eigenlijk nog door maar één gebruiker, CHV Veghel, gebruikt. Bijna dagelijks kwamen er voor dit bedrijf goederen uit Frankrijk per trein in Veghel aan. Nu is daar niets meer van over, hoewel er sprake is om het Duitse Lijntje weer nieuw leven in te blazen is daar alleen op speciale dagen iets van te merken. Want nabij wachtpost 19 staan een aantal treinen, waaronder een goederentrein uit de jaren 50, op de rails waar eens in de zoveel tijd nog mee wordt gereden. Helaas is op veel plaatsen niets meer van het Duitse Lijntje over. De sporen zijn verdwenen of onderbroken en dat is zonde want alleen al voor de geschiedenis zou het lijntje in leven gehouden moeten worden.
Nicky says
Nee, die wachtpost bestaat niet meer, volgens mijn moeder.
VillaSappho says
Dat is en bijzonder verhaal staat die wachtpost er nog?
Nicky says
Interessant. Mijn moeder is geboren in wachtpost 50 in Boxtel. Zal haar morgen, als ik op de koffie ga, je logje laten zien.
Aukje says
Jij weet de mooie plekjes wel weer te vinden.
natuurfreak says
Heel interessante info.Dank
Mrs. T. says
We hebben dit jaar rondom Dodenherdenking aandacht besteed aan gebeurtenissen rondom het Duits Lijntje. Heb ik die filmpjes al ooit met jou gedeeld??? Mmmm, ik kan niet copypasten merk ik. Ga maar kijken op
Rietepietz says
Lijkt me geweldig om in zo’n verbouwd station te kunnen wonen. Je hebt er prachtige foto’s van gemaakt, mooi voor de thuisblijvers zoals ik.
francky says
voor mij ook te ver weg, maar je weet nooit dat ik ooit in de buurt geraak.
willy says
mooi beschreven Liesbeth
en wat een originele prachtige sculptuur
groeten
Harme van Kamp says
Mooi beschreven en fijn om te lezen.
Karina says
Goed verhaal en mooie foto’s.
Het is een harmonieus geheel geworden tussen woord en beeld.
Complimenten.
Leo says
Mooi stukje geschiedenis. Met plezier gelezen…
John says
Tot woning omgebouwde stationnetjes hebben mijn voorkeur op slopen. Dat laatste doet men te veel.
Renesmurf says
ja, helaas, soms maken mensen iets en de volgende generatie haalt het weer weg. want alles kan altijd beter.
Karel says
bekend terrein , althans deels voor mij Liesbeth
dit lijntje wordt gelukkig ook genoemd op verschillende wandelingen in het mooie Brabantse land
Hans says
Een hele geschiedenis zit er aan de spoorlijn verbonden.
Een interessante route om te wandelen. Hans
VillaSappho says
Mill ja dan heb je ons in de Willys vast wel eens gezien zo vaak rijden we door het dorp.
Jeanne van Sjannesblog says
Informatie om te onthouden, dank je.
Bertie says
Leuk om te lezen. Deze route is ons, Millenaren, uiteraard bekend en we wandelden hem vaak.
Rob Alberts says
Mooi dat je dit voor ons beschrijft.
Nostalgische groet,
Noortje says
Die wandelroute lijkt me best interessant jammer dat het voor mij zo ver weg is.