Het was een tijd geleden dat ik op station Breda was. Ik wist al dat ik een tijdje moest wachten, niet ideaal maar er is vast wel wat te fotograferen. Ik kan moeilijk elke week met blije koeien en knappe schapen aankomen dus toog ik naar de trap. Voor me liep een nogal twijfelachtige vrouw, ik kon haar niet inhalen want ik had die leuning nodig door mijn hoogtevrees. Het is nogal een hoogteverschil van het perron naar een halve verdieping onder de grond. Mevrouw draaide zich verbaasd om maar vroeg me vervolgens met haar mee te lopen omdat ze zich nooit veilig voelde. Wat een fijne kennismaking met dit station, uiteraard liep ik met haar mee. En eenmaal bij de uitgang zag ik waarom ze zich zo onveilig voelde.
Dit is wat je krijgt als je zogenaamd werkvolk hier toelaat waarvan verwacht wordt dat ze slecht betaald rotwerk te doen maar ondertussen dakloos worden na hun ontslag of omdat ze sowieso al teveel zuipen. Voor iedereen in dit land is er alle vorm van hulp maar deze groep mensen kan creperen, zo weer een nieuwe aangenomen. Inmiddels zijn er andere steden die wel opvang voor hun regelen maar is dat de oplossing? Totaal vervreemd van de wereld, drankverslaafd in een land waarvan je de taal niet spreekt. En in Breda maken ze het station onveilig.
Ook geen reclame om conducteur te worden trouwens want het hing overal rond en het personeel liep in groepjes de andere kant op. Behalve die laveloze die inmiddels wakker een conducteur lastig stond te vallen. Zie je opeens hoe gezellig iedereen dat negeert. De conducteur zette precies op tijd een stap naar achter om mij die gast aan de kant te laten duwen. Gelukkig dacht de rest niet wat een leuke vrouw met die camera’s die gaan we eens lastig vallen, lastig had het voor hen zeker geworden maar even de tijd doden met een kop koffie liet ik graag aan me voorbij gaan. Genoeg zitplaatsen trouwens, maar die worden overschaduwd door gesloten winkels, lege winkelpanden en een uitzicht op heel veel baksteen of een trap.
Maar daar als een baken in het donker, de boekenwinkel. Werkelijk de enige goedverlichte plek op dit station. Ik stap binnen en mijn vermoedens worden bevestigd. Buiten lopen dronken idioten voorbij die door de vuilnisbakken graaiend onzin schreeuwen en binnen zie ik het bordje, een permanente lekkage en een structureel onveilig gevoel wat een fijne werkplek. Zeker als je je bedenkt dat het personeel naar het openbare toilet verderop moet en dat uitschot dan meteen ziet dat ze alleen in de zaak staat. Helaas moest ik inmiddels wel en trof ik één van de smerigste stationstoiletten ooit.
Dit station zou 130 miljoen gaan kosten maar zoals wel vaker kunnen ze op hoog niveau niet zo goed rekenen en werden het er 46 meer. Miljoenen hè, volgens mij spoor je dan niet om in de sfeer te blijven. En als het station dan veilig zou zijn maar door de verdiepte ligging aan de ene kant en de bebouwing aan de andere is het een donker hol en ook van de buitenkant een tactloze grove blokkendoos met raam waardoor je precies kan zien dat je je trein gaat missen omdat je een eind om moet lopen om dat spoor te bereiken.
In 2017 werd het gebouw uitgeroepen tot het beste gebouw maar de publieksprijs kregen ze alvast niet. Misschien dat de bewoners en bezoekers van de stad niet zoveel geven om een mooi uitzicht vanaf het dak, 150 woningen en een fietsenstalling met 6000 plaatsen omdat een station in de basis voor de reiziger is en die zich er alvast niet veilig voelen.
Joke says
Dus bij jullie ook daklozen en armen in de stations. Hier ook heel veel, ook overdag. Het gebouw ziet er grauw en grijs uit.
Liesbethblogt says
Ik heb een conducteur of machinist moeten ontzetten van die klootzak die daar lam leg te wezen. Breda zelf is nog steeds ♡
Nicky says
Och, dit doet mijn Bredase hartje pijn. Ik ben al twintig jaar weg uit de stad. Het nieuwe station (dat allang niet meer ‘nieuw’ is natuurlijk) was er toen nog niet. Ik had al gehoord dat het erg is. Maar ik wist niet dat het zo erg is.
Hans says
Deze Bredase burger vindt het “Breda CS” ook niet zo charming. Helaas! Misschien voldoet het aan de huidige maatstaven en functionaliteit, maar de schoonheidsprijs zal het zeker niet krijgen. En dan al die trappen…..alhoewel er ook liften en roltrappen zijn. Fiks duurder dan indertijd gecalculeerd en failures in de bouw is het wel een dingetje om dit NS-station te prijzen.
Rianne says
Ik herinner mij het bouwen nog. Daarna nooit meer op station Breda geweest. Jouw verhaal nodigt niet uit..
Dimario says
Ik ben volgens mij één keer in Breda geweest, maar dat is serieus 30 jaar geleden met een scharrel van vakantie. Het is niets geworden tussen ons, dus ik ben er nooit meer geweest en als ik dit zo zie… dan hoef ik nog steeds geen spijt te krijgen.
Love as Always
Dimario
rietepietz says
Ik hád al geen fijne voorstelling van dit station toen ik een keer een uur op een gemiste trein moest wachten, en dat werd er net beter op toen ik van zomer de rest van het station zag, gelukkig was jij er toen om het gezellig te maken. ;-)
Jan K. alias Afanja says
Ik ben er nog nooit geweest, maar ik geloof niet dat ik echt wat gemist heb. Het ziet bepaald niet aantrekkelijk uit. Gelukkig ben ik niet afhankelijk van het OV, want dit is vast niet het enige station waar je je niet direct veilig en geborgen voelt.
peter grey says
Wat jammer dat het station zo onveilig en unheimisch is, want zo op je mooie foto’s en op Google lijkt het best een goed gebouw. Ik zie wel op Google streetview dat je meteen de diepte in moet aan de kant van het stationsplein. Dat lijkt me geen gelukkige entree. De achterkant is opener maar daar zijn de fietsparkeerplekken. Het zit hem misschien meer in het hangvolk en de lege neringen dan in het gebouw zelf? Hoe dan ook, als de reiziger er zich niet op het gemak voelt is er iets grondig mis.
Aukje says
Mooi is het zeker niet.
Maar jij hebt er weer een mooi blog van weten te maken.
Inge says
In Heerlen is eea ook groots aangepakt, qua ontwerp (Maankwartier) ziet het er prima uit, maar tegenwoordig is het vooral een plek waar je niet graag alleen loopt
Matroos Beek says
Als we nog eens naar Breda gaan, dan nemen we toch maar de auto… na wat ik hier zie en lees.
Ximaar says
Van mij mogen ze de prijs van het lelijkste station krijgen. Ben er een paar keer uit-, in- en overgestapt. Deze blokkendoos heeft 1 groot voordeel. Bij enorm warm weer is het er heerlijk koel. Zelf vind ik al die omhoogrijdende auto’s naar het parkeerdak (die je zo goed vanaf de perrons kan zien) helemaal nix. Ook een paar keer een goederentrein (zijdenroute naar China) door dit station horen rijden. Ondanks de lage snelheid een teringherrie. Zoiets hoort niet door een dergelijk station. Trouwens ook niet door de tunnelbak van Best. Daar kan hetzelfde lawaai geen kant op en zouden ze gehoorbescherming gratis en verplicht moeten stellen. Het nieuwe station van Alkmaar is overigens ook geen succes, aantal reizigers is er niet door toegenomen.
Naomi says
Wat een ontzettend grauwe boel. Ik zou er niet graag een poosje rond moeten lopen geloof ik.
Judy says
Wat een triestigheid, vreselijk. Maar logisch dat je als armoedzaaier een droge slaapplek zoekt, je daar naar toe gaat. Hoog Catharijne in Utrecht had dat in het begin ook, jaren geleden. Hoe het daar nu is weet ik niet, het is helemaal verbouwd.
Sjoerd says
Dat is beslist geen reclame voor dit station, trouwens Utrecht is ook niet om over naar huis te schrijven. Ik wil niet eens weten wat ze daar al aan hebben uitgegeven.