Het Everse, een landelijk gebied nabij Sint-Oedenrode, tegenwoordig loopt de A50 door dit gebied, maar tijdens de oorlog stelde deze weg nog niet veel voor. Dit gebied met de Dommel, weilanden en boerderijen was één van de toegangswegen naar Eerschot en het naastgelegen Sint-Oedenrode. In het gebied stond een Duitse uitkijktoren en luisterpost die bemand was tot de bevrijding.
We leven 21 september 1944 een dag of vier geleden is Sint-Oedenrode bevrijd dus de mensen zijn nog in feeststemming, de bevrijders zijn nog in de buurt want Rooij zoals het in de volksmond wordt genoemd ligt zover niet van de landingsgebieden van Son en ook niet van het front bij het naastgelegen dorp Schijndel. Het moet een machtig gezicht zijn geweest die parachutisten in Sonniuswijk en daarna die frisse Amerikaanse en Britse manschappen die door je dorp marcheren en rijden. Bij het dorpsplein is goed gefeest en in het toen nog bestaande klooster was een noodhospitaal. De corridor loopt door het dorp en bijna de hele dag rijden er geallieerden voorbij, in het kasteel is tijdelijk een HQ (Amerikaans headquarter) gevestigd. Al sinds de de 18e komen bevoorradingsvliegtuigen over het gebied gevlogen, ze vliegen in colonnes naar Arnhem ook die 21e september.
Dit is de crashsite van Dakota Mk III KG489. Op 21 september 1944 vertrokken een drietal Dakota’s net wat later en vormden hierbij de achterhoede van een groep bevoorradingsvluchten naar Arnhem. Ze vertrokken om 13:15 uur van Blakehill Farm (nabij Swindon VK) naar DZ-V (dropzone V) nabij Arnhem. Ze leverden hun goederen veilig af maar op de terugweg rond 17:30 uur werden ze neergeschoten door een Focke Wolf 190. De resten van de Dakota kwamen verspreid neer op een weiland aan het Everse Akkerpad Eerschot Sint-Oedenrode.
Dit werd gezien vanuit het kasteel Henkenshage van Sint-Oedenrode, Donald E. Koskimaki was radioman voor Maxwell Taylor de Amerikaanse generaal-majoor oftewel de grote baas van de Amerikaanse troepen. Koskimaki zorgde dat de communicatie tussen de eenheden in stand bleef. Hij overleefde de oorlog en schreef een aantal boeken, zijn getuigenis lijkt misschien niet bijzonder maar informatie verkrijgen was lastig in die periode. Een betrouwbare ooggetuige met kennis van zaken was zeldzaam en waardevol omdat Koskimaki in dit geval, zijn ooggetuige officieel kon noteren.
Helaas is er geen zichtbare herinnering aan deze crash. Een aantal jaar na dato is de propeller uit de grond getrokken, deze heeft nog een tijd als onofficieel monument bij tuincentrum de Bever gelegen. Bij de aanleg van snelweg A50 in 2005 is de propeller gestolen en het tuincentrum opgedoekt. Er zijn geen zichtbare herkenningstekens of monumenten op de crashlocatie, mijn foto’s zijn gemaakt waar de resten van het vliegtuig 80 jaar geleden zijn neergekomen wat in principe een redelijk groot stuk omvatte. Nu is het een groen ontgonnen gebied maar toentertijd was het heidegebied en had je een veel weidser zicht.
De volgende keer: De Canadese bemanning
Nicky says
Bizar dat die propeller gestolen werd. Behoorlijk oneerbiedig.
Aukje says
Zeer indrukwekkend stukje geschiedenis weer.
Die propeller, degene die die meegenomen heeft moest weten hoe en of wat, denk ik.
Misschien ook niet, anders had hij of zij hem wel laten staan.
Rianne says
Weer iets geleerd..
די מריו says
Zou diegene die hem gestolen hebben het geweten waarom die propeller daar was gestald. En als hij het wist, heeft hij dan geen geweten? En waar is hij nu. Zoveel vragen en zolang je de dader niet hebt, geen antwoorden. Wel een mega interessant verhaal.
Love As Always
Dimario
Liesbethblogt says
Moreel had diegene niet, er is nog meer gestolen toen. Ik denk dat het als oud ijzer weggehaald is.
rietepietz says
Toch wel vreemd dat die propeller nooit meer ergens opgedoken is, moet toch door iemand gestolen zijn die er de “morele waarde”van begreep.
Jan K. alias Afanja says
Mooi verhaal weer over de gebeurtenissen in die contreien 80 jaar geleden.
Bij Holwert zijn gisteren in aanwezigheid van nabestaande de inzittenden herdacht van een Engelse bommenwerper, die in de Tweede Wereldoorlog neerstortte aan de zeedijk bij Holwert. Defensie is al een tijd bezig met de berging van de bommenwerper Vickers Wellington HE346.
Dit is zeer gecompliceerd werk, omdat het toestel; onder de Waddenzeedijk ligt: https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/16787402/nabestaanden-herdenken-vermiste-vliegers-uit-wo-ii-op-crashlocatie-in-holwert
Edward McDunn says
Er interessant om te lezen, veel wisten wij niet Liesbeth.
Joke says
Herinneringen werden in de jaren veel gestolen. Liggen daar nu misschien ergens te verkommeren. Jammer. Een mooie docu-reeks.
Liesbethblogt says
Die heeft dus een tijd gediend als monument maar is gestolen bij de aanleg van de A50. Daarna is er niets voor teruggekomen.
Sjoerd says
Er werd ook op teveel fronten gevochten om alles goed in kaart te brengen. Mooi deze serie van verhalen Liesbeth.
Naomi says
Wat gek eigenlijk, dat er geen monument o.i.d. is. Zeker als ze die propeller nog uit de grond hebben gehaald. Die had mooi kunnen dienen als monument.
John says
Hier in de inlagen ligt ook een vliegtuig, wel onder de grond. Er zijn plannen het op te graven geloof ik. Je ziet er helemaal niets van op de plek zelf.
rob alberts says
Typisch dat zo’n relikwie gestolen wordt.
Zo’n propeller als gedenkteken vind ik juist gepast.
Mooi dat jij deze geschiedenis nog een keer naar voren haalt en beschrijft.
Jouw verhalen over deze omgeving deze tijd zijn indrukwekkend.
Vredelievende groet,