Een paar maanden geleden, ik was alweer een tijdje op zoek naar ‘iets in het theater’ maar vond geen voorstelling waar ik nieuwsgierig naar werd en liet het voor wat het was tot ik via Nationaal Monument Kamp Vught de voorstelling Sonny Boy voorbij zag komen. Ik twijfelde niet en reserveerde meteen. Het zou buiten op het terrein worden opgevoerd tenzij het regende. Ik las het maar juni was toen nog ver weg, dat heb ik geweten.
Acteur Tarikh Janssen speelt in een solo voorstelling Waldy Nots, zoon van Rika van der Lans en de Surinaamse Waldemar Nots. Sonny Boy was zijn koosnaam in een tijd die zo lief niet was. Zijn ouders runnen een pension waar ze Joodse kinderen laat onderduiken en worden uiteindelijk verraden.
Ook ik zag het weer aankomen en eenmaal ruim op tijd binnen in Kamp Vught hoorde ik dat het buiten gespeeld zou worden. Mensen liepen op en neer om paraplu’s te halen en ik bedacht me net op tijd dat ik een plastic wegwerp poncho bij me had. Terecht zei de organisatie dat Tarikh de hele voorstelling in de regen stond, in het korte gesprek voor aanvang had ik toestemming snel wat foto’s te maken. Bijzonder, toen we als groep toeschouwers aan kwamen lopen, speelde hij al.
Zijn toneel is een bankje wat hij later op zou vouwen als hij verteld over het verplicht moeten vertrekken uit Scheveningen. Een goedlopend pension toch te dicht bij de oorlog. En behalve een bankje een ondergrond een betonnen maquette van Kamp Vught, waar hij zich even over verstapte en grijnzend uit zijn rol valt maar net zo snel weer door gaat. Een toneel met obstakels maar de regen deerde hem niet.
Zijn spel zijn eenmansrol als vader, moeder en Sonny Boy. Een subtiel andere stem als een andere aanslag op een piano en daarom zo goed te volgen. Af en toe hapert even de microfoon, maar hij is dichtbij en ook zonder versta ik hem, volg ik hem. Soms loopt hij even naar de andere kant en zie ik hem niet. Af en toe lijkt het minder te gaan regenen maar begint het toch weer.
Zinnen raakten me, -dat een land wat zo kort geleden zoveel heeft verloren, zo hard kan zijn-. Maar ook de beschrijving van de tijd dat hij als gekleurde jongen maar ook als man werd aangeraakt. Dat vreemd worden gevonden en worden bekeken, het is er nog steeds maakt een voorstelling als dit nog harder. Mijn ogen volgen Tarikh als hij van familielid naar familielid speelt. Sonny Boy die zijn moeders woorden speelt.
Ik ken het verhaal van Sonny Boy, las lang geleden het boek waarop dit gebaseerd is maar voel dan de woorden die hij spreekt. “En dan mijn moeder, die was hier en mijn vader was hier ook”. Zijn ouders zagen Sonny boy niet opgroeien, gingen via Kamp Vught hun dood tegemoet. Het wordt lichter droog ook, maar juist die woorden maken het even, heel even, zwaarder. Maken het echter want waar mijn klapstoel staat en ik klaag over regen en tocht zou ik mijn waffel moeten houden.
Wat een pakkende voorstelling!
Nicky says
Indrukwekkend. En wat mooi geschreven!
Joke says
Misschien een extra stukje tragedie voor het theaterstuk die regen.
willy says
Ondanks de regen, een boeiende voorstelling Liesbeth
Prettige dag
Aukje says
Ik las het boek ook, heel lang geleden!
Lijkt mij erg indrukwekkend.
Heb natuurlijk op de link geklikt.
די מריו says
Misschien moest het wel zo zijn de regen. De ontberingen die de mensen daar hebben gehad vallen erbij in het niet .
Love As Always
Dimario
Sjoerd says
Dat lijkt me heel bijzonder om dat te ervaren.
peter grey says
Mooi verslag Liesbeth, dat me nieuwsgierig maakt. Is de voorstelling gebaseerd op het boek van Annejet van Zijl? Dat heb ik geloof ik in E-bookvorm ergens ‘liggen’. Ik ga zoeken en lezen.
rietepietz says
Wat jammer dat het niet in een “droge” zaal was, dat doet aan de boodschap niets af. Ik vind het trouwens niet erg wanneer men kijkt naar iets of iemand die duidelijk afwijkt van wat men gewend is. het gaat maar om de manier waarop en hoe men er me omgaat. Mij valt toch ook die éne gele tulp op die in een perk met rode tulpen staat.
Naomi says
Dit lijkt me een heel bijzondere, boeiende voorstelling!