Met een redelijk vals humeur houd ik in de gaten wat de regering gaat doen aan de fatbike. De e-bike met dikke banden die op zichzelf niet zo gevaarlijk is, het is probleem is dat een heleboel mensen niet met de opgevoerde snelheid van zo’n ding om kunnen gaan.
En nu wordt er volop gewezen naar de fatbike en de pubers die erop zitten, maar ik herinner me vergelijkbare verhalen over ouderen op een e-bike. Toen werd er gewezen naar een helm en naar een cursus. Wel een beetje vreemd hè dat als het over jongeren gaat met hetzelfde gedrag er meteen over leeftijdsgrenzen en helmPLICHT wordt gesproken. Wat is daar de gedachte achter, die oudjes ach die kosten alleen maar geld die pubers moeten ze nog voor ons gaan verdienen?
Uiteraard moet deze zoveelste maas in de wet gedicht worden. Serieus liever gister dan vandaag, maar niet met een helmplicht voor iedereen op elektrische fiets. Een fatbike is in onze wetgeving namelijk hetzelfde als een e-bike wat betekent dat als ze dat door gaan douwen ik binnenkort een helm op moet. Of als ze een leeftijdsgrens in gaan voeren alle pubers weer naar hun oude Gazelle terug mogen. Vinden de ouders die net geïnvesteerd hebben in een oerdegelijke Hollandse Chinese elektrische fiets vast leuk om te horen. Je zal maar in Zuid-Limburg wonen. Sowieso gaat niemand zachter fietsen zodra ze een helm op hebben, in het gunstigste geval geeft het een veiliger gevoel en rijden ze nog steeds te hard voor wat ze in kunnen schatten al dan niet op een opgevoerde fiets.
Mijn gehuurde elektrische fiets is niet opgevoerd, ik ben een weldenkend mens en ik jank er niet mee door de stad alsof ik alleen op de wereld ben. Sterker nog ik ga liever 5 minuten eerder weg om niet op volle kracht naar mijn werk te hoeven jakkeren. Iemand zou nog eens kunnen denken dat daar graag heen wil, moeten we niet hebben. Ik houd mij zoals zoveel fietsers gewoon aan de verkeersregels, oké ik blijf een fietser maar ik waag dus niet mijn leven, het zal de leeftijd wel zijn ofzo. Waarom zou ik als volwassene die pas sinds een kleine twee jaar elektrisch fietst omdat de afstand te ver is voor een gewone fiets, moeten boeten voor minderjarige snotneuzen die van hun compleet geschifte ouders een fatbike hebben gekregen?
Gekregen ja, geen enkele puisterige puber van 13 of 14 schokt die minimaal 1000 euro met een krantenwijk. Ze betalen hooguit de kosten om er een gashendel op te laten zetten zodat ze nog luier mogen worden dan ze al zijn. En geen ouder die daar blijkbaar op let. Misschien ben ik anders opgevoed misschien moet je stiefvader ambulancechauffeur zijn ofzo. Of misschien zijn ouders echt zo naïef dat ze nog steeds denken van o nee de mijne rijdt zo niet. Ik ben ook jong geweest, het grote verschil was dat als ik iets flikte mijn fiets werd afgepakt en ik een vol uur naar school moest lopen dat is twee uur per dag en waag het te laat te komen werd het vrolijk met een week verlengd. Dat heet opvoeden en dat is wat de ouders van die snotneuzen moeten gaan doen. Haal die gashendel eraf, zet de maximumsnelheid terug naar 25 en geef ze ongenadig op hun donder als ze als malloten rondrijden.
Een leeftijdsgrens voor een fatbike is nu al achterhaald want dan voeren ze een gewone elektrische fiets wel op. Maak de boetes afschuwelijk duur of nog beter zet die waaghalzen weer op een gewone fiets, heel autorijdend Nederland zou het toejuichen en ik voorop. Ik fiets namelijk niet als een minderjarige debiel en wil er zeker niet verplicht als behelmde malloot bij moeten rijden omdat jullie even vergeten waren dat jullie onvolgroeide bloedjes sturing nodig hebben.
Nicky says
Mij zou het niet uitmaken als ik een helmpje op moet ook al ga ik nooit heel hard op mijn elektrische fiets. Maar die fatbikes zijn inderdaad echt levensgevaarlijk door, inderdaad, de gebruikers. Ik herinner me een vriend van vroeger die destijds zijn brommer opgevoerd had. Toen zijn vader daar achter kwam, heeft-ie ‘m bij een sloperij tot een pakketje laten persen. Ik vind dat nog steeds een mooie actie. Maar tegenwoordig zijn kinderen de baas lijkt het wel. Beetje jammer.
Liesbethblogt says
Vergelijkbaar volk in van die Amerikaanse bakken, als ze nou hooibalen vervoeren snap ik het nog. Ze rijden harder dan de remmen aan kunnen en anticiperen niet.
Rianne says
Vorige week zag ik een man van rond de 30 met een fatbike omver gaan. Kon niet stoppen bij het rode stoplicht, schoof door, sloeg over de kop…. Gelukkig stonden de auto’s nog stil want anders was het anders afgelopen.
Maar wel kwaad reageren richten de automobilist die geduldig wachtte tot bike en man van de weg waren.
Stom volk is het. Word er schijtziek van hier op de dijk.
rietepietz says
Helemaal eens dat ouder vaak beter moeten “opvoeden” al zullen pubers áltijd de randjes op blijven zoeken. Maar zeker, pomp er gezond verstand én manieren in. Een helm heeft zelfs op een gewone fiets al voordelen, vooral in stedelijk gebied waar niet altijd gescheiden fietspaden zijn, áls je dan valt klettert je hoofd vaak op de stoeprand óf tegen een passerende auto. Maar de helmplicht gaat natuurlijk niets doen tegen het roekeloze rijgedrag!
Liesbethblogt says
Ik snap je en ik hoor je, ik denk dat een hoop mensen gebaat zijn erbij maar ik wil niet de dupe worden van het achterlijke gedrag van een ander. Dan kunnen ze ook gaan kijken naar motorrijders in korte broeken.
Happy Hulk says
Ik was een van de eersten die op een racefiets een helm droeg. Vanwege twee uitwijkmaneuvres waarbij ik ten val kwam, braken de helmen maar liep ik geen hoofschade op. Ook op de schaatsbanen droeg ik een helm. Tegenwoordig fiets ik 5000k per jaar op een speedpedelec waarbij een helmplicht bestaat, waar ik totaal geen moeite mee heb.
Het is je eigen keuze om hem met fietsen wel of niet te dragen. En dan maakt de soort fiets niet uit. Maar uit eigen ervaringen weet ik dat de helmen letsels voorkomen en zelfs levensreddend kunnen zijn. Ik heb genoeg ongelukken in de wielrennerij en andere sporten gezien die zeer slecht afliepen zonder helmen en waarbij de snelheid er niet toe deed.
Aukje says
Ik snap je.
Helemaal.
Godzijdank hebben onze twee oudste kleinkinderen een paar (gescheiden) ouders die er hetzelfde over denken.
Geen fatbikes!
Of E-Bikes.
Gewoon fietsen!
Liesbethblogt says
We snappen elkaar, met een dagdienst moet ik eerder weg om ze allemaal in te halen. Allemaal langs elkaar en ze horen me zelden bellen.
Peter Grey says
Een geroutineerd fietser ben ik niet, maar mij valt de verbeten, om niet te zeggen agressieve blik van menig vooral oudere elektrische wielrijder/ster op. Ik denk dat het komt omdat zo’n fiets eigenlijk te snel gaat (vooral voor bejaarden die nog gewend zijn tegen windkracht 8 in te fietsen en hun trapkracht niet aanpassen aan de ondersteuning) en omdat die fietsen voor velen ook te zwaar zijn en te breed (onzin, dat laatste, maar zo lijkt het) voor de smalle fietspaden waarop men elkaar recreatief fietsend tegemoet komend moet passeren. Tel erbij op het afnemend reactievermogen en algehele geriatrische instabiliteit (ik spreek uit – beginnende – ervaring) en dan is zo’n fiets niet ongevaarlijk en kan het dragen van een helm zeker een aanbeveling zijn. Maar een verplichting – nee.
Ximaar says
Nog een aanvulling. Mij is ook opgevallen dat het per gebeid erg verschilt. Hier in de dorpen buiten de stad zie je ze bijna niet. (Een locale fietsenmaker vertelde me dat de ouders in dat dorp een stuk wijzer waren.) Het viel me ook op dat ik ze bijna niet zag in Roozendaal en Nijmegen en dat het aandeel in Leiden bijvoorbeeld veel minder was. Dat laatste sluit aan dat de berijders VMBO’ers zijn of dat gaan worden. Gisteren moest ik als voetganger voor een kudde Lyceumfietsers wachten. Maar 1 van de 70 had een fatbike. In Bloemendaal/Overveen zag ik juist weer heel veel witte jongeren op zo’n ding fietsen, maar die haalden de 25km/h niet.
Ximaar says
De fatbikes vind je vooral in de krappe binnensteden. Hier worden ze bereden door 12-jarigen waarvan de voorouders uit Marokko, Suriname of het Midden-Oosten komen. De gemiddels fatbike weegt 37 kg en is veel te zwaar voor die kleine opdondertjes. Je kan ze hier alleen bij scooterwinkels kopen en een aantal zijn van scootermerken. Zithouding is waardeloos, dus trapondersteuning is maximaal. Ook bij de legale is het een beetje meetrappen. Deel dergelijke dingen in bij de snorscooter en alles is geregeld incl. helm en leeftijd.
Los daarvan voorkomt een helm geen ongelukken. Heb zelfs (via CBS-cijfers) de indruk dat mensen met een helm roekelozer en/of minder oplettend worden. In de afgelopen jaar zijn voor vrouwen tussen 70 en 80 veel meer de fietshelm gaan dragen. 4x zoveel als mannen in die leeftijd. In de afgelopen jaren is het aantal fietsdoden onder deze vrouwen verdubbelt en bij de mannen vrijwel niet. Dat moet te denken geven.
fotoblog says
Verplicht is het hier in Vlaanderen niet Liesbeth..
Maar de meeste dragen er wel een
een verplichting zou ik er zelf niet van maken, er zijn al regeltjes genoeg
Inge says
Ik fiets (met helm) op een e-bike. Paar jaar geleden ben ik met de fiets gevallen en stuiterde toen ook even met mijn hoofd op het asfalt, was blij dat ik toen ook een helm droeg!
Liesbethblogt says
Het grote verschil is natuurlijk dat Nederland heel veel fietspaden heeft die van de weg afliggen. Liggen ze erlangs dan is de snelheid aangepast. België hoef ik jou niet uit te leggen maar ik fiets niet lekker naar Lommel met een 70km weg langs me heen en een fietspad de helft smaller dan de smalste in Nederland. Er is een groot verschil of je langs een kanaal of door een drukke binnenstad in de spits rijdt. Daarom wil ik de keuze hebben en niet de dupe worden van bejaarden en pubers die niet nadenken.
Joke says
In BE hebben heel veel fietsers een helm aan zowel op een gewone fiets als een e-bike. Er wordt veel campagne voor gevoerd. Het redt wel levens als je op je kop stuitert…
Leuk, dat is iets anders.
Dimario says
De goede moeten altijd lijden onder de kwade. Maar ik ken ook zat ouderen die denken dat ze jong zijn en op een fatbike zitten terwijl het een gewone e-bike is.
Love As Always
Dimario
rob alberts says
Je bent in ieder geval duidelijk!
Maar of er naar jou geluisterd gaat worden?
Vriendelijke groet,
Matroos Beek says
Je hebt gelijk, Liesbeth. Ik rij ook heel rustig op mijn eBike, o.a. omdat ik geen helm draag. Misschien ga ik wel racen als een halve gek als ik verplicht een helm moet dragen. Dat gevoel van valse veiligheid… en ja, laat de jeugd wat meer bewegen op een gewone fiets. Ook ik heb mijn hele middelbare school naar school gefietst zonder enige ondersteuning door weer een wind, zo’n 15 km per dag. Wat best goed meeviel.
Liesbethblogt says
Dat is best een stuk krijg je karakter van als puber zo maken ze ze niet meer;)
Naomi says
Amen! Helemaal eens hiermee. Ik moet er niet aan denken dat ik binnenkort met een helm op moet fietsen (zou voor mij echt een reden zijn om weer terug te gaan naar een fiets zonder ondersteuning). En eh…ik fietste naar de middelbare school 18 km op een gewone fiets. Enkele reis. Ging prima. Snap niet waarom de jeugd van tegenwoordig de hooguit 5 km die ze fietsen met ondersteuning moet doen. Je merkt: breek me de bek hierover niet open.
Sjoerd says
Ik kan me helemaal vinden in jouw motivatie.