Het is één van de dingen die je toeristen ziet fotograferen, de enorme rijen met fietsen en als je hun dan verteld dat de grootste fietsenstalling in Utrecht staat en dit nog niks is, kijken ze je met nog meer ongeloof aan. Dat Amsterdam een probleem heeft met fietsen is al jaren bekend, de gemiddelde Amsterdammer heeft meer dan 2 fietsen en die fietsen staan overal. Over de jaren zijn al vreselijk veel ideeën uitgewerkt om het fietsprobleem op te lossen. Van de fietsboom die de fietsen optakelt, tot een slot met een teller staat de fiets er te lang dan knippen ze hem weg. Een systeem om de eigenaren aan de hand van een streepjescode te waarschuwen tegen dat wegknippen wil maar niet aanslaan. Ergens is de Amsterdammer bang voor fietsbelasting, maar allicht verandert de fiets gewoon te vaak van eigenaar voor dat soort onzin.
Al jaren worden er pogingen gedaan allerlei nieuwe systemen in te voeren, maar wat tot nu toe het beste lijkt te werken is het bijbouwen van stallingen en wegknippen van langparkeerders. Een dagtaak voor de gemeente die elke dag rond het centraal station bezig schijnt te zijn. Ik kon dan ook geen fietswrak vinden, maar ja heel goed kan je dat niet zien in die overvolle stallingen.
minoesjka2 says
Tja, sommige mensen zijn ook wel heel erg makkelijk met hun fiets …….. voor mij is het een belangrijk ding, waar ik zuinig op ben, maar zeker studenten denken daar vaak anders over.
meninggever says
Grote steden, vooral daar waar veel jongeren wonen en leven, barsten van de fietsen. En dan is het probleem ‘groot’. Het zit hem ook in de sfeer van een stad. Amsterdam en de overheid, het blijft gespannen. De gemiddelde geboren en getogen mokummer wil geen regels en zeker niet waar het fietsen betreft. Goed te zien aan het verkeersgedrag. Stoepen zijn extra fietspaden, zeker de nieuwe modieuze bakfietsen zijn een lust voor het oog om naar te kijken. Jonge moeders (en vaders) met kun kroost in de bak, boodschappen aan het stuur en zonder enig benul van regels die overal tussen door laveren en die fietsen het liefst in de breedte voor een winkel of school parkeren als ze even naar binnen moeten. Het hoort er allemaal bij en als Amsterdammer loop je er gewoon omheen. Net zoals je heen stapt over omgevallen fietsen. Pak die nooit op want voor je het weet staat iemand te gillen dat je zijn of haar fiets ‘wil jatten’. Nee, wat fietsen betreft is er veel te halen in een stad als de onze. Maar ja, we kennen ook een links stadsbestuur dat gek is op die tweewielers…
Spontanity says
Lastig soms een plekje te vinden, maar ik begrijp het wel.
Maar geen fietsen meer buiten…….., zoals Rob zegt?!
Dat is niet haalbaar.
Lijkt mij.
rietepietz says
Snap ik, en aan handhaven komen de huidige dienders tóch niet toe.
VillaSappho says
Ik zou me iig knap genaaid voelen als ze zoiets in zouden voeren. Dan ga ik per direct zwart fietsen!
rietepietz says
Fiets belasting is ruim terug in de tijd, en hangt een beetje negatief beeld aan. Colijn voerde dat voor de oorlog al eens in om de schatkist te spekken. Een soort “kwartje van Kok bij de benzine. Alleen is uiteindelijk de “rijwiel belasting” toch weer verdwenen, het kwartje van Kok nooit meer.
vivapo says
zo leer ik ook nog niets bij over de gebruiken in Nederland, dank!
Edward McDunn says
Het is inderdaad een probleem Liesbeth, fietsbelasting invoeren, lost naar mijn mening niets op.
Matroos Beek says
Het is wat… doet men er alles aan om mensen op de fiets te krijgen, krijg je dit probleem… hopelijk vindt men een degelijke oplossing voor dit probleem.
fietszwerver says
ja het is al een probleem van oudsher en niet alleen in Amsterdam hoor
in utrecht komt een staling onder de grond van het nieuwe stationsplein
hadden ze bij de verbouwing in Amsterdam ook wel kunnen doen
of er ooit een voldoende oplossing komt , ik ben benieuwd
nog een groet uit een fietsvriendelijk hart
Rob Alberts says
Een verbod om een fiets buiten te laten staan?
Meer stallingen lijken de oplossing.
Fietsvriendelijke groet,