Bioscoop: Mijn beste vriendin Anne Frank

Bioscoop Veghel

Een aantal jaar geleden had ik al ergens opgepikt dat er een film over Anne Frank zou komen maar toen ik er zolang niets meer van hoorde ging ik er vanuit dat het bij een idee was gebleven. Tot ik opving dat er een film zou komen vanuit het oogpunt van Hannah Goslar. Lees hier over de bioscoopfilm Mijn beste vriendin Anne Frank.

Al toen ik het voorstukje van de film zag was ik te spreken over actrice Aiko Beemsterboer. Ik had haar niet zo snel in de rol van Anne Frank gezien maar ken haar uit Oogappels en zodra ik haar zag spelen, hoe kort ook, wist ik dat ze de goede persoon was. Mijn beste vriendin Anne Frank gaat over Hannah en Anne die in 1934 samen met Sanne een vriendengroep vormde. In het dagboek van Anne Frank wordt Hanna, Hanneli genoemd maar waar het dagboek zeer kort voor de onderduik begint, begint de film in de tijd dat Hanneli en Anne vrolijke 13-jarige meisjes zijn maar al snel blijken die vrolijke tijden herinneringen te zijn.

De vriendinnen zijn veel samen ook als ze vanuit het pand aan de Prinsengracht een Joodse man in elkaar getrapt zien worden. Een heftige en zeer onnodige scène daar de film vol zit met nazi’s en hun gevolgen, zelfs zoveel dat ik het onrealistisch begon te vinden. Als zulke heftige dingen op één dag gebeuren zouden ouders hun kinderen dan niet thuis houden? En over ouders gesproken waar is Annes moeder in deze film? Anne en Hanneli zijn dan ook wel heel veel in het het pand aan de Prinsengracht, best vreemd als je je bedenkt dat Otto haar verbied naar het Achterhuis te gaan. Wat doen meisjes van 13 dan? Dan gaan ze juist. En dat kwam de scriptschrijvers zeer goed uit want zulke beelden doen het goed. Jammer dat iedereen die het dagboek ooit gelezen heeft weet dat dat niet waar is. Anne wist niets van de onderduik tot Otto Frank erover begon.

De film is geen kinderfilm is maar een film over twee kinderen

Verfilming van een kinderboek
Uiteraard is een film over Anne Frank maken geen makkelijke opgave allicht dat de film daarom begint met een verklaring dat de waarheid voor het filmisch effect verdraait is. En uiteraard is het makkelijk te verwijzen naar de herinneringen van Hanneli, maar de film is gebaseerd op het gelijknamige kinderboek met als verschil dat de film geen kinderfilm is maar een film over twee kinderen. Wat in de film ook wel naar voren komt want waarom ziet Hanneli Anne als haar beste vriendin? In de film laat ze haar vallen en krijgen ze ook nog ruzie over een ronduit wanstaltige en krampachtige scene die duidelijk naar voren brengt dat Hanneli minder ver in haar ontwikkeling is.

Let op spoiler vanaf hier
Eén van de mooiere stukken in de film volgt, de verslagenheid van Hanneli (Josephine Arendsen) als ze merkt dat Anne is vertrokken zogenaamd naar Zwitserland, haar kwaliteiten als actrice komen ook goed naar voren als zij in de film haar moeder verliest samen met haar ongeboren broertje of zusje. Een jaar na Annes onderduik wordt Hanneli opgehaald en komt ze samen met haar vader en zusje in Bergen-Belsen terecht. De beelden zijn donker, kleurloos en hier en daar zeer onrealistisch. Weglopen van het appel, eten over een hek gooien en vervolgens een gat maken in hetzelfde hek om net die laatste blik op Anne te geven die we niet hebben kunnen lezen, hooguit van anderen. Het maakt scenes die waargebeurd zijn onecht terwijl Hannah Goslar wel degelijk haar leefde waagde voor haar beste vriendin. Hoewel ik zeker respect heb voor het verhaal van Hanneli Goslar verliet in de bioscoop met een licht teleurgesteld gevoel.
Lees de boeken, ze zijn oprechter en meer waarheidsgetrouw maar let wel dat ligt niet aan de actrices.

27 reacties

  1. Otto Frank heeft de te seksuele stukken en de stukken over zijn vrouw die te grof waren weggelaten. En het hangt van de druk af of je die wel of niet gelezen hebt. Ook zijn het orginele dagboek en het herschreven deel samengevoegd.
    Er was ruim voor de Tweede Wereldoorlog al antisemitisme dat was niet nieuw. Wat de nazi’s deden was veel gruwelijker uiteraard maar vergeet niet dat het niet alleen blond blauwe ogen maar ook de locatie was. Brabant was veel eerder vrij die maakte geen hongerwinter mee. Vraag het aan iemand van hetzelfde geloof, uiterlijk en leeftijd in Rotterdam tegenover bijvoorbeeld Tilburg en ja dan heb je wel een ander verhaal. En daarnaast een andere verklaring mensen herinneren zich vaak niet hoe ellendig iets was. Denk maar terug aan iets ellendigs van een jaar geleden, toen ging je kapot maar een jaar later is het al heel wat minder. Terug naar de film, die is gebaseerd op het boek en verhaal van de vriendin van Anne.

  2. Hm. Laat ik voorop stellen dat ik geen behoefte heb aan het zien van de film. Ik ben redelijk (behoorlijk goed) thuis in de materie en heb inderdaad de dagboeken al gelezen. Vergeet niet dat de dagboeken in eerste instantie trouwens ook wat aangepast waren, en ingekort, door Otto Frank. En dat Anne zelf ook schreef voor een publiek, jong als ze was.
    Ook waren de beginjaren van de oorlog heel anders dan de eindjaren. Dat de bezetters wisselend vriendelijk en ronduit wreed ligt ook aan de personen die betrokken waren. Jonge familieleden met blonde haartjes en blauwe ogen konden vaak op een vriendelijke aai over de bol krijgen; had je een uiterlijk waarvan men aannam dat je Joods was, dan was het echt een ander verhaal. Vergeet ook niet dat door de verzuiling in die tijd de mensen die tot een bepaalde zuil behoorden niet veel omgingen met mensen in een andere zuil. Ik heb wrede verhalen gehoord, en ik heb verhalen gehoord dat het wel meeviel. Lag er maar net aan wie je was.
    Zou de film dan echt gemaakt zijn om geld te verdienen? Zou het echt niet de bedoeling zijn geweest om mensen nog even onder de aandacht te brengen dat die periode onmenselijk was?

  3. De Slag om de Schelde gezien? Die raad ik wel aan ook daarin zitten ook fouten maar geen slechte stukken.

  4. Ja, ik was erg benieuwd hoe jij deze film zou vinden. Zeker omdat jij toch heel veel kennis hebt op dit terrein. Volgens mij als jij licht teleurgesteld bent in de film, zal hij voor de doorsnee filmbezoeker wel goed zijn.
    Toch ga ik wel met enige reserves in overweging nemen of ik de film ga bekijken.
    Bedankt voor je duidelijke recensie.

  5. Ook ik bezocht de (omgeving van) de schouwburg en zag het plantsoen waar nu het Namenmonument staat. Er is daar zoveel te zien naast Anne Frank. Het grootste probleem in de film vond ik datgeen wat echt gebeurd is, opeens ook niet echt leek. Zonde want ja Anne Frank is bijna mythologie maar zorg dan dat wat echt is ook echt overkomt. Er waren rond de uitgave van het dagboek al twijfels over de echtheid die ellende behoeft geen herhaling.

  6. De figuur Anne Frank is vooral bijna een sprookjesfiguur en wordt op diverse terreinen uitgenut tot op het bot. Ik weet waar ze vroeger woonde in het chique Zuid, waar ze heen ging om zich te verstoppen voor de Duitsers, uitgerekend in het hartje centrum van de stad waar het best onveilig was. De Duitse bezetting, de Nederlandse verraders en jodenjagers, het was een ellende. De grofheid van het industrieel ophalen van mensen en ze naar vernietigingskampen afvoeren komt nog het meest binnen als je in Amsterdam de Hollandsche Schouwburg bezoekt. Waar joodse mensen per tram aan kwamen, gepakt en gezakt met het idee dat ze ergens zouden worden opgesloten. Meestal zaten ze dezelfde dag in een trein richting het oosten. Die treinen stopten vlak achter het huidige Artis. Elke plek in dat vroegere Joodse gebied rond het Waterlooplein is doordrenkt van ellende en verdriet. Ik hoef er geen film over te zien om dat voor de geest te halen. Meegekregen van ouders die het allemaal zagen gebeuren. Ooit in het verleden bezocht ik op doorreis in de oude DDR Buchenwald. Dat is geen film meer in staat om je de ellende voor te laten stellen….

  7. Verfilmingen van een boek zijn zelden een succes. Zeker als het ook nog een Nederlandse film is. En ik héb al weinig met welke films dan ook dus ik ga ‘m niet zien.

  8. O en een kleine toevoeging, zou ik het niet juist door mijn kennis waarderen dat er een film komt, iets wat meer mensen trekt? Vooral ook de jonge generaties die zich niet aangetrokken voelen tot wat er nu voor ze is. De nazi’s schoppen iemand het licht uit ze ogen op straat maar in een concentratiekamp loop je uit het appel en kan je eten stelen.

  9. Voor een TV is het een prima film maar het past niet in het rijtje Zwartboek, Oorlogswinter of Slag om de Schelde. Waarin ze ook allemaal de film boven het verhaal kozen. Ik vind het prima als het verhaal wat mooier is maar er zijnn stukken zo fout dat het afbreuk doet.

  10. Eerder deze week las ik elders ook over deze film en toen werd ik enthousiast. Dat heb ik nu minder. Als de waarheid zo verdraaid is, vind ik dat toch een heel groot minpunt. Ja, misschien is het goed voor de kijkcijfers, maar daar gaan dit soort films wat mij betreft niet om. En toch, met dat in mijn achterhoofd, ben ik wel heel benieuwd. Mocht de film op tv komen zo rond 4 mei, ga ik zeker wel kijken.

  11. Ik heb sowieso geen hoge pet op van Nederlandse films. Én ik ben geen filmliefhebster. Dus ik laat deze aan mij voorbij gaan.

  12. Om de spoiler geef ik niet, ik ga toch niet naar die film kijken. Veel feiten blijken achteraf niet te kloppen.

  13. Het probleem in de film is vooral dat de dingen die waargebeurd zijn onecht overkomen, dat heeft niets met romantiseren te maken. Er zaten meer dan genoeg dingen in die niet klopte maar die ik waardeerde voor het verhaal. Als je kijkt naar de doelgroep dan raad ik ze alsnog andere Nederlandse films aan.

  14. Ik schreef het net ook al op jouw reactie bij mij.

    Als je er zoveel van af weet als jij, dan valt het volgens mij altijd tegen. Ik vond ook dat de waarheid hier en daar geweld aan gedaan werd. Maar dat is volgens mij niet heel erg, hoe gek dat ook klinkt. Als wij een voorstelling maken voor 4 mei, dan wordt dat ook altijd ‘geromantiseerd’ of in ieder geval zo gemaakt dat het een breed publiek aanspreekt.
    Het gaat in dit soort films wat mij betreft vooral ook over de boodschap die de film wil geven. Dat niet alles klopt, is voor mij minder belangrijk.

  15. Jammer dat in de film de waarheid geweld aangedaan wordt. Dat lijkt wel vaak zo dat als je het boek gelezen hebt, de film toch teleurstelt.

  16. In de film wordt het vaak smeuiger gemaakt om het een mooie film te laten maken. Daarom zijn boeken beter.

    Love As always
    Dimario

  17. jammer Liesbeth , dat de film onrealistisch overkomt cq is
    dat kan jij beter beoordelen dan ik
    het ging de filmmakers duidelijk om de verdien cijfers :(

    inderdaad ik pas mij altijd zeer makkelijk aan
    en de kust trekt mij ook altijd wel , te voet of zo als nu op de pedalen
    zag mooie natuur , met geschiedenis er in
    en ja leuke kunst , gemaakt van schroot

Reacties zijn gesloten.