Bijna elk blogger doet het wel week- of maandoverzichten maken of een blog met updates zo eens in de zoveel tijd. Maar hoe trek je daar de aandacht mee? Waar moet je aan denken? En vooral hoe zorg je dat het leuk is om te lezen. Lees mijn blog over weekoverzichten maken en aan het einde weet je waar je op moet letten en welke onderwerpen het goed doen.

De vooroordelen over bloggen die ik niet herkenHou het up-to-date
Zodra ik middenin de zomer een sneeuwfoto zie klik ik weg. Tenzij het in een hal is ga je mij niet wijsmaken dat dat een recente foto uit Nederland is. Een week- of maandoverzicht is ideaal om kleine updates te delen van de laatste tijd. Dus ja voor een update over je gebroken teen en nee niets steeds hoe het toch zover gekomen is. Als je in een week werkelijk niks meemaakt wat het delen waard is, sla dan een week over. Of maak een plog, kom ik verderop op terug.

Bondig
Begin je overzicht steeds met een nieuwe tekst dat maakt nieuwsgierig en nodigt uit verder te lezen.
Een weekoverzicht moet kort en bondig vermelden wat je in de week gedaan hebt. Kan je en wil je er meer over kwijt, doe dat dan! Schrijf er absoluut een leuke blog over, want als je er niet over op kan houden dan verdient dat een mooie blogpost. Hou de rest bondig want je wil de aandacht van je lezers vasthouden. Dus ja een foto van de cake die je gebakken hebt maar niet het hele recept. Tussenkopjes werken echt heel goed trouwens. Want iemand die geen interesse heeft in je kat maar wel in je baby kan verderop nog verder lezen in plaats van wegklikken.

Vaste onderwerpen
Heb ik pasgeleden bij iemand gezien, vaste onderwerpen doen het goed. Ze zorgen voor houvast en het maakt weekoverzichten maken makkelijker. Welke trefwoorden je gebruikt moet je helemaal zelf weten maar als beautyblogger gebruik je uiterlijk en als muziekfan deel je je favo liedje van de week. Hieronder wat ideeën.

Leukste ding wat ik kocht
Mooiste foto van deze week
Waar je geweest bent
Laat je kat aan het woord
Wat je gegeten hebt (restaurant zelfgemaakt zelfbesteld)
Wat voor vreemds je onderweg zag (van reuze melkbussen tot grappige teksten )
Waar iedereen aan moet denken (Het is weer zomerbieb)
Welk boek/film/serie je nu leest kijkt of hoort
Vooruitblik. (Maak het vooral spannend!)

Foto’s
Misschien onderaan benoemd maar zeker niet onbelangrijk. Maak foto’s! Doe er de hele week moeite voor. Fotografeer die ene bloem die je mooi vond, maar ook die schoenen desnoods aan andermans voeten. Vrolijke foto’s doen het goed was je de hele week strontziek dan gaat dat even niet lukken maar dan nog tenzij je steeds zieker werd kan je best wel even een foonfoto maken van je voeten een dekentje en de tv met David de Kabouter (dat keek ik als ik ziek was).
Foto’s versterken wat je wil vertellen, het trekt mensen aan en houdt de aandacht vast. Gebruik daarom steeds een nieuwe foto voor je overzicht en zorg dat de foto’s netjes gesitueerd zijn en duidelijk. Kijk hier voor een voorbeeld van een maandoverzicht. Je kan iets met tekst doen, zet het over een foto heen of fotografeer de tekst. Je kan steeds dezelfde kleuren die zo lekker bij je blog passen gebruiken of steeds hetzelfde bordje waar je de tekst zelf opschrijft.

Plog
Maar als je niet zoveel te melden hebt, maar toch iets wil delen, wat dan? Dan doet men plog. Oftewel we delen foto’s. Een telefoon, een app met wat filters en je komt al een heel eind. Een bord met treinvertraging met een lekkere kop koffie ervoor, je kat, je niet meer schone broek waar je de koffie over gooide, een zonsondergang, een lekker ontbijtje, je kat die hard wegloopt met dat ontbijt, lieve mensen, je nieuwe kleding, waar je wandelde, je natte schoen van waar je niet had moeten wandelen etcetera. En denk eraan bij weekoverzichten maken, dat moeten je eigen foto’s zijn.

Links
Bijzondere dingen zijn het, niet iedereen klikt erop en toch werkt het. Wil je in een maandoverzicht op iets terugkomen, vergeet de link naar de blog dan niet. Moet je die blog nog maken, link er dan later alsnog naartoe. Hier in mijn weekoverzicht begon ik er al over…maak een link vast aan een paar woorden, desnoods een pingback en hoppa google is ook weer blij. Wil ik wel even aanstippen dat veel links irritant worden en de belangrijkste dan een nog kleinere kans hebben aangeklikt te worden.

En wat denken jullie van weekoverzichten maken jullie ze? Wat willen jullie zien in zo’n overzicht? En wat niet?