Meer ongelukken met elektrische fietsen, kopt de NOS en ze zijn niet de enige overal komen deze berichten naar buiten inclusief de politie die aanraad om een helm te dragen. Uiteraard kan het dragen van een helm een hoop oplossen maar ik denk niet dat dat het enige probleem is. Lees hier mijn theorie waarom er meer ongelukken met elektrische fietsen ontstaan.
Eerst een beetje uitleg
Een elektrische fiets is een fiets met aandrijving. Deze schakelt in als een wiel half rond gedraaid is, zodra men stopt met trappen stopt de aandrijving ook. De enige manier waarop de fiets zonder daadwerkelijk te fietsen hulp geeft is wanneer de wandelfunctie is ingesteld. Deze functie is om bijvoorbeeld de helling van de fietsenkelder of veerpont makkelijk op te komen. Want een elektrische fiets is ook zwaarder dan een gewone fiets.
In de praktijk
In de praktijk betekent dat wanneer je wegfietst bij het stoplicht de fiets je na even (een halve wiellengte is zo voorbij) gaat helpen met fietsen. Voor mij voelde het alsof de fiets met me aan de haal ging. En ik ben gewend aan fietsen, maar het is een vreemde gewaarwording. Ook in de praktijk zie ik dat veel oudere dames naast hun fiets staan bij het stoplicht, als zij steppen zoals ze gewend zijn voor het opstappen dan gaat die fiets terwijl zij onderweg zijn om te gaan zitten dus meehelpen. Zij zitten nog niet en dat geeft een evenwichtsprobleem. Bij mannen zou dit gebeuren als zij op dat moment hun been over de fiets slingeren. In de praktijk hebben mannen meestal een damesfiets en blijven ze bij het stoplicht op hun fiets zitten. Die afstap neiging komt naar mijn idee vooral doordat heel veel volwassenen op een fiets rijden die niet naar hun maat is.
Snelheid
Voordat de elektrische fiets gemeengoed werd, fietsten veel ouderen geen grote ritten meer. Afstanden fietsen werd weer normaal omdat de vermoeidheid veel minder is op een elektrische fiets. Positief zou je zeggen, er word meer bewogen. Waar geen rekening mee gehouden is, is het feit dat ouderen een minder snel reactievermogen hebben. Oftewel ze zitten langer, harder en verder op de fiets en waar normaal de vermoeidheid de snelheid aanpast blijft die fiets zolang er stroom is lekker doorgaan. Dus geen 17 tot 20- maar 25 km/u en daarmee naderen ze dus ook kruispunten. Daarbij blijkt uit onderzoek dat ouderen inschattingsfouten maken bij het inhalen en fietspaaltjes over het hoofd zien. Dit is ook te linken aan het reactievermogen en het overzicht verliezen door de te hoge snelheid.
Serieus probleem?
Dat er meer ongelukken met elektrische fietsen gebeuren is niet vreemd. Alleen vorig jaar al werden er 270.000 van verkocht. Meer mensen zijn door de komst van deze fiets weer op de fiets gestapt. Rij eens een dagje rond in een mooie omgeving met goede wegen, lekker binnendoor. Je komt alleen maar elektrische fietsen tegen dus heel vreemd is het niet dat er meer ongelukken mee gebeuren er rijden er meer rond en behalve dat er rijden ook meer verschillende fietsen rond op de fietspaden. En dan hebben we het eigenlijk nog niet eens over de gemiddelde fietser. Tegen het verkeer, bezig met telefoon, geen verlichting en daar tussendoor laveert de oudere elektrische fietser met alle gevolgen van dien. Serieus probleem? Nog niet maar het is wachten tot de sterftecijfers door elektrische fiets gaan stijgen.
Zij says
‘k Ga eens even kijken. Ik dacht, dat ik alles gelezen had :-/
Zij says
Normaal lees ik alles. Maar als er eentje per ongeluk geskipt is :-/
Ik ga eens kijken..
VillaSappho says
Das ook lastig Zij! (had je mijn bericht op je blog gelezen?)
Zij says
Goh! Ik wou, dat ik dit ook kon. Diep van binnen weet ik, dat je gelijk hebt natuurlijk.
Vriendelijke groeten,
waarloopjijwarmvoor says
Wat is ouderen. Je hebt ouderen die niet sporten of genoeg bewegen. Ja als je zoals ik aan de verkeerde kant van de zestig zit moet je bewegen en oefeningen doen. Iedere dag minstens een minuut op een been staan om je evenwicht op pijl te houden. Dat is met fietsen heel belangrijk. Ben je stram en stijf dan ben je een gevaar op het fietspad. Dat is een grote groep maar gelukkig zijn er steeds meer pensionados die super actief zijn en heel goed met hoge snelheid op een fiets met ondersteuning kunnen fietsen. Daar hoor ik ook bij.
Warme groet en een glimlach,
waarloopjijwarmvoor says
Je kent jezelf het best.
waarloopjijwarmvoor says
Een van de woorden die ik vaak denk en gebruik zij: Nou En. Wat kan je gebeuren. Last ze kijken en voel je vrij. Warme groet en een glimlach,
VillaSappho says
Och jasses wat een verschrikking
Hilde says
Laatst nog op het radionieuws hier gehoord. Een ouder vrouwtje die in het kanaal is gesukkeld wegens te snel met de elektrische fiets. Haar man erachteraan gedoken…helaas kwam alle hulp te laat zowel voor de vrouw als haar echtgenoot. Niet zonder gevaar, die elektrische fietsen…
rietepietz says
Ik stap veiligheidshalve maar gewoon lekker in de auto;-) De E-bike van m’n kleindochter mocht ik wel een keer proberen, niets voor mij en inderdaad een erg zware fiets. Mijn nek is niet goed genoeg meer om zó hard te fietsen, ik zou veel te veel over het hoofd zien.
VillaSappho says
Klopt helemaal ik denk zeker dat de 1 de ander niet is.
Spontanity says
Tsja, ik zou niet zonder E Bike meer willen / kunnen.
Ik heb aardig in moeten leveren aan conditie na 2 soorten K
En Hans met MS, dus ja, wij zijn veel meer in beweging nu, echt supergaaf.
Voorop staat natuurlijk dat je altijd op moet blijven letten.
Hen nog geen nadeel kunnen ondervinden.
En ja, wat zijn oudjes of ouderen???
Kun je een mooi logje aan spenderen :)
meninggever says
De combinatie van veel extra kracht en leeftijd zorgt zeker niet voor meer veiligheid. Ook ik constateer dat ik bij het fietsen vaak wordt ingehaald door mensen die minstens 10-15 jaar ouder zijn en er met een noodgang vandoor gaan. Dat kan nooit goed gaan in verkeer met hoge intensiteit zou ik denken. En da tis ook vaak zo. Maar in stedelijk gebied denk ik dat jongelui die op een ‘snorfiets’ rijden zonder God of gebod te volgen, de wetten aan hun laars lappen en stoplichten zien als versiering voor de kerst, tot veel grotere narigheid leiden. Ook jonge deernes kunnen er wat van. Kortom, soms is techniek de oorzaak, veel vaker de mens…
Zij says
Ik heb een probleem met mijn evenwicht. Fietsen zit er voor mij spijtig genoeg niet meer in. Tenzij op mijn speciale fiets, die drie wielen heeft :-) Maar ik word dan altijd zo bekeken. :-(
Mrs. T. says
Ik vind het af en toe bizar hoe hard mensen op elektrische of anderszins geholpen fietsen me voorbij scheuren. En vaak hoor je ze niet aankomen en wordt je er dus door verrast. Niet tof. Eigenlijk zouden ze helmen moeten dragen. En normale fietsers misschien ook.
Sjoerd says
Ik sluit me aan bij jouw conclusie. Ik heb zelf een oudere man voor mijn wielen gehad die zo hard over een rotonde reed dat hij bij het remmen er gewoon onderuit ging. De fiets had niets, maar de man moest naar het Ziekenhuis. Oudere mensen kunnen slechter anticiperen op wat hun mede weggebruiker doet en komen daardoor sneller in moeilijkheden.
willyduvel says
Aanpassen aan alles wat nieuw is denk ‘k Gevaarlijk fietsen zonder helm en met een gsm ! Grts
VillaSappho says
Yeah die jongere generatie die nu al op de elektrische fiets zit en niet in heuevlachtige omgeving woont. Een telefoon van honderden euro’s en tuurlijk ook nog even een fiets van dito centen. Tegen de tijd dat ik niet meer anders kan misschien ga ik er dan eens over denken.
Ferrara says
De schoolgaande jeugd al eens langs zien suizen op de E-bike?
Moet ik nu mijnE-bike in de garage zetten? Mijn actieradius is er juist zo heerlijk door vergroot. Maar je hebt gelijk sommige fietsers zouden beter op de eco-stand kunnen peddelen. Bij staat hij daar altijd op. Alleen als ik het heuvelje echt niet haal ga ik even een standje hoger. Hier spreekt een ‘oudje’ van 68. Ben benieuwd wat de jongere generatie gaat doen als zij die leeftijd heeft en gewrichtsklachten die je danig beperken.
Ximaar says
Zelf denk ik dat de smartphone op dit moment een groter probleem is dan de gewone e-bike. Dwz veel medefietsers kijken naar het schermpje en niet naar de weg. Idem voor wandelaars en chauffeurs. In alle vormen van ververvoer neemt het aantal ongelukken dan ook toe, inclussief de e-bile.
Zelf hou ik de ongelukken in de buurt bij en bij verkeersongelukken die ik kan terugvinden is de e-bike zeker niet over vertegenwoordigd. De snorscooters zijn dat duidelijk meer. Veel ongelukken en veel minder bereiders. Maar ik krijg niet alle ongevallen te zien en vaak ontbreken de eenzijdige. Procentueel staat motorijden bovenaan. Het gaat dan alleen om een zeer kleine groep mannen, die maar een paar km per jaar afleggen met mooi weer en op een slingerdijk uit de bocht vliegen. Zoiets zouden ze compleet kunnen verbieden inclussief de politiemotoren waar het ook vaak mis mee gaat.
Zelf pleit ik ervoor om de ondersteuning bij ouderen te begrenzen bij 20km/h. Ik zie al veel ouderen die dat zelf doen, bijvoorbeeld door een eco-stand te kiezen. Ze hoeven dan niet zoveel andere fietsers in te halen, wat ik vooral bij fietsstroken link vind.
Minder zware en minder grote fietsen is idd voor velen ook een oplossing. Er zijn nog steeds ouderen die zo’n fiets op de groei kopen. Vooral dames kunnen niet op het zadel zittend met de voet bij de grond. Echt belachelijk. Als ze er naast lopen, dan komt het stuur tot hun oren. Echt bezopen. Voor kleinere mensen zouden er meer fietsen met kleinere wielmaten moeten komen, waardoor ook kleinere framematen goed te doen zijn. Denk aan 24″ wielen en een 46cm frame. Nu kan je zoiets niet vinden en zie je het zadel op de laagste stand en dan blijkt dat nog te hoog zijn.
Zolang er geen helm nodig is voor een snorfiets, zou ik ze ook niet propageren voor een gewone of e-fiets. Voor je het weet stappen mensen over op een snorfiets omdat daar geen helm voor nodig is. Ik heb genoeg fietservaring in Duitsland waardoor ik weet dat een fietshelm voor gewoon fietsgebruik ontmoedigend werkt. De dragers zijn angstiger en in echte helmgebieden zijn veel minder mensen die voor een fiets kiezen.
Henk Jonkvorst says
De meeste oudjes fietsen gewoon sneller dan hun reactievermogen. Zet je ze in de auto dan rijden ze weer veel te langzaam en besluiteloos terwijl de jongere generatie te druk is met multitasken op of in hun voertuig. Ik denk dat elektrisch fietsen bij de ouderen een vals gevoel van veiligheid geeft vergeleken met autorijden maar ook een val bij 25km/u kan flink wat letsel opleveren. De trapondersteuning een paar tandjes lager zetten lijkt me al een prima oplossing maar is doorgaans aan dovemansoren gezegd
Edward McDunn says
Onlangs heb ik toch ook maar een fietshelm aangeschaft.
fietszwerver says
mogge Liesbeth
ja ook ik zie het dagelijks in het verkeer , dat het veel te vaak maar net goed gaat of er is weer een ongeluk met zo’n fiets en niet alleen door ouderen hoor
het is een prachtige uitvinding , maar ook 1 welke oefening nodig heeft , en net dat mankeert er vaak aan , dan hoor je , ach man ik fietste al toen jij nog in de luiers rondkroop , ja echt dat werd mij een keer gezegd nadat zo’n oudere onverlaat mij van een smal fietspad wilde duwen , dus niet , ik houd goed rechts en verlang dat van een ieder :)
fijn fietsweekend groet
natuurfreak says
Inderdaad niet ongevaarlijk.Ik hoorde een fietsverkoper op de fietsbeurs zeggen dat men er ook, moet mee leren rijden..Niet zo verwonderlijk vind ik.Las verleden week nog dat een oudere dame in het kanaal gereden was en de man haar wilde redden.Geen van beiden is terug thuis gekomen.
Matroos Beek says
Je hebt helemaal gelijk Liesbeth. Wij zien het hier zo vaak gebeuren op het fietspad dat achter het huis loopt. In de zomer boordevol toeristen, veel ouderen op de e-bike, met serieuze snelheid en trager reactievermogen. De gevolgen blijven niet uit. Meestal geen dodelijke ongevallen, gelukkig, maar wel gebroken armen, benen, …
Rob Alberts says
Even heb ik gespeeld met het idee om een e-bike aan te schaffen.
Om snel heel snel van Amsterdam naar Haarlem te rijden was dit een mogelijkheid.
Uiteindelijk ben ik toch gewoon voor de trein gegaan.
Sneller leek mij niet altijd veiliger.
Jouw beschrijving maakt dat ik blij ben met mijn keuze voor de trein.
Veilige groet,