Het was een heel klein stukje in de krant maar toch viel mijn oog erop. Er zou op de snelweg niet ver bij mij vandaan een hele snelle fiets getest worden. De fiets zou zo snel moeten zijn dat er meer dan 100 kilometer per uur mee gereden kon worden.
Genoeg reden voor mij uiteraard om even een kijkje te gaan nemen. Ik was inmiddels wel iets wijzer want de fiets die getest ging worden was de Velox7, ontworpen door een groep studenten van de TU Delft en de Vrije Universiteit (VU). Onder de naam Human Power Team willen de studenten d.m.v. twee wielrensters het wereldsnelheidsrecord voor vrouwen verbreken, dat staat nu op 122 kilometer per uur. Die snelheid zou de fiets op de snelweg bij Helmond niet gaan halen, hier zou de fiets getest worden en werd er verwacht dat de maximale snelheid zo’n 80 km/u zou zijn. De fiets, die zo aerodynamisch als mogelijk gemaakt is en daarom de vorm van een kogel heeft, zou op de snelweg bij Helmond getest worden omdat deze weg een lang en recht stuk weg heeft.
Tot mijn vreugd kon ik de binnenkant van de fiets goed bekijken, ik mocht er bij en zag dat de fiets geheel afgesloten is, claustrofobie zou je ervan krijgen maar wielrensters Iris Slappendel en Aniek Rooderkerken hebben daar geen last van. Zij behouden zuurstofrijke lucht in de kogel omdat de uitgeademde lucht afgevoerd wordt aan de hand van een masker. Een speciaal dieet en fysiotherapie zorgen ervoor dat ze lichamelijk instaat zijn om opgevouwen in de fiets te presteren. Naar buiten kijken kan niet, bovenop de fiets zit een kleine camera die beeld doorgeeft op een scherm in de fiets. Hierdoor zien de vrouwen waar ze heen gaan.
De ritten op de afgesloten snelweg waren vooral bedoeld als training om de laatste verbeterpunten te vinden. In totaal werd er 4 keer gereden waarvan ik 2 ritten vanaf een viaduct (bij de snelweg mochten we niet komen) heb mogen aanschouwen. Na redelijk lang wachten zag ik dan ook in de verte om de bocht een witte vlek aankomen zonder het werk van de universiteiten af te kraken lijkt het in niets meer op een fiets. De wielen zijn amper te zien en zoals op het filmpje ook te zien is, lijkt die 83 km/u die hier gereden werd helemaal niet zo hard. Maar dat is het wel als je je bedenkt dat de gemiddelde fietser zonder hulp niet harder 25 km/u gaat.
In de week van 11-16 september gaat het Human Power Team in Nevada Amerika proberen het record te verbreken, ik mag hopen dat ze dan wat meer ruimte krijgen in de krant.
Op 17 september werd bekend dat het Human Power Team met deze snelle fiets de wedstrijd gewonnen hebben. Lees meer in dit ruime stuk in een plaatselijke krant.
hartelijkehothulk says
Bij ontwikkeling ontstaat altijd kritiek, anders klopt het spreekwoord, “de beste stuurlui staan aan wal” niet meer.
Ik vermoed dat wij in de toekomst anders gaan fietsen.
minoesjka2 says
Nou, best interessant natuurlijk om te kijken hoe snel je kunt, maar mij lijkt het niets. Voor mij is de auto om snel vooruit te komen en de fietst om de wind door je haren te voelen gaan …….. of ben ik nu erg ouderwets?
VillaSappho says
Dat zwabberen was eng om te zien ook.
rietepietz says
Nee niet echt fietsen en het lijkt me een zeer benauwde bedoening. Ze zwabberen ook best wel over de weg, dat is dan weer iets verlies. Maar leuk dat je er even rond mocht neuzen want het is natuurlijk wél een bijzonder project.
Michel says
Ziet er futuristisch uit ? doe mij maar een gewone fiets, ben niet zo’n snelheidsmaniak…
willyduvel says
Bangelijk in of op zo’n fiets he Grts
Yova says
Leuke filmpje is het geworden. Deze fietsen is zeker behoorlijk hard. Fietsen kun je niet noemen. Zo hard gaat het. Gaat proberen record te breken. Succes voor de jongens.
Willy says
een interessant wetenschappelijk project Liesbeth…
maar in het alledaagse verkeer , zie ik deze toch niet rijden
prettige dag
natuurfreak says
Uit onderzoek wordt heel wat geleerd maar durf er ,niet aandenken wat het project gekost heeft.
Tof dat je er wel een kijkje kon nemen.
fietszwerver says
ik zie regelmatig human powered fietsen , eigenlijk de voorlopers van dit project
deze mensen gebruiken het zelfs voor woon werk vervoer , er zijn ook fiets snelwegen waar zij goed uit de voeten kunnen
maar deze record jagers zullen we niet in het dagelijks verkeer zien
maar wie weet wat er achterweg komt , het is als bij die solarteams van de zelfde universiteiten
uitproberen en testen en ontdekken
ik vind het mooi dat de provincie er aan mee werkte
Renesmurf says
ja, toch erg leuk dat ze zulke testen kunnen doen. Het levert informatie op en het heeft wel iets van lekker spelen.
petergreyphotography says
Ze gaan met een gewone fiets het wereldrecord zeer beslist niet verbeteren. Dus als het daar om gaat, en daar gaat het om, is dit een hartstikke boeiend project. Het zou natuurlijk mooi zijn, bedenk ik nu, als bij het tot stand brengen van dat wereldrecord, dat op zichzelf volstrekt nutteloos is, er technische vernieuwingen of ontwikkelen worden uitgedacht die in de toekomst toepasbaar zijn in/op gewone fietsen, iets met overbrenging, versnelling, naaf, opslag van energie, lichtere materialen – zoiets. Dan kan het aangename met het nuttige verenigd worden.
Sjoerd says
Hey wat een leuk stukje, voor mij mogen ze het verbeteren, maar wat de toegevoegde waarde voor het fietsen is weet ik nog niet.
VillaSappho says
Ik denk dat ze met een gewone fiets het wereldrecord niet gaan verbeteren, denk je ook niet?
petergreyphotography says
Tja, de definitie van fiets is dan denk ik dat het twee wielen heeft en zonder hulpmotor wordt aangedreven. Dit is wel grappig natuurlijk en als technisch project buitengewoon interessant, maar het praktische nut ontgaat me. De ligfiets, want dat is het basicly, is al uitgevonden en ik zie de dagelijkse fietsforens niet opgesloten in een kogel naar zijn werk razen. (Waar laat je je broodtrommel!) Laat staan liefhebbers van een gezellig toertje door bos en beemd. Nog even afgezien van het feit dat het echt geen doen is iedere keer als je de kogel van stal haalt helemaal naar Helmond te kachelen en dan hopen dat ze de snelweg afgezet hebben. Ik heb, dat mag nu wel duidelijk zijn, mijn twijfels. Maar dank voor deze bijdrage, want zelfs dat minuscule stukje in de krant had ik niet gezien!
Matroos Beek says
Neen, niet echt een fiets te noemen. En wat moet je ermee? Zo hard kan je niet op het fietspad rijden en als fietser kan je niet op de snelweg… Het lijkt me wel uniek om dit eens mee te maken.
fialas says
het ijkt mij nog enger dan in een tank zitten.