Het klinkt als iets van de tandarts maar sinds een paar dagen weet iedereen wat het is. Een Stint is een kruising van elektrische boedelbak en een Segway die in de wetgeving als bijzondere bromfiets gezien wordt en onder andere gebruikt wordt om kinderen te vervoeren.
Drama
Een paar dagen geleden werd Oss, Brabant, Nederland opgeschrikt door een vreselijk drama. ’s Morgens vroeg heeft een vader/moeder/verzorger afscheid genomen van zijn of haar kinderen, zoals elke morgen, maar deze keer voorgoed want een uur later waren ze er niet meer. Op de website van de ontwerper van de Stint, een Rotterdams bedrijf, is een kille witte pagina met een verbijsterd persbericht te zien. De ramp is ook verbijsterend maar ergens knaagt het bij mij, want wat is er echt gebeurd?
Klein geel plaatje
Voor mij is het onbegrijpelijk dat zo’n apparaat op de weg komt met een heel klein geel plaatje. Zo’n plaatje staat voor 45 kilometer per uur, voor een helm en niet voor een plastic boedelbak met kleine kinderen die niet eens konden ontsnappen omdat ze in een riem zitten die ze zelf niet kunnen openen laat staan dat ze zich op tijd langs het stuur kunnen wurmen. Zo’n klein geel plaatje zegt technisch gezien dat een puber van 16 dus een bak vol kindjes mag vervoeren. Leg dat eens uit RDW? Er is alleen met de verkopers afgesproken dat ze een cursus aan moeten bieden. Aanbieden leuk hoor maar dat is dus geen verplichting. Laat staan dat er op kwaliteit en naleving wordt gecontroleerd. Want dat er ook postbodes mee rondrijden is wel bekend maar post is toch een iets minder kostbaar goed dan een mensenleven.
Noodstop
Op de eerste modellen zat een noodstop, maar later bleek dat die overbodig was. Best vreemd omdat je op 2 manieren kan remmen. Door het gas los te laten of de knijpremmen te gebruiken. Het zou dus mogelijk kunnen zijn dat er per ongeluk gas wordt gegeven en geremd op hetzelfde moment. Ook met 17 kilometer per uur, wat de maximale snelheid van de boedelbak is, ga je dan best hard door. Zou nu de noodrem terug komen? Het zou best mogen voor de 7500 euro die die dingen kosten.
Remmen
Ergens ben ik bang, heel bang dat het niet remmen van de Segway met laadvermogen ook echt niet -remmen was. Want hoe vaak zien we niet dat mensen in het verkeer afgeleid zijn door hun o zo belangrijk mobiele telefoon? Hoe snel kan een begeleider niet afgeleid raken van ruziënde kinderen? Hij of zij staat er met haar neus bovenop met 17 kilometer per uur. Dat de begeleidster aan de late kant zou zijn klopt niet, de school ligt 3 minuten van de overgang. Er nu wordt onderzocht of de elektromagnetische straling invloed heeft op de Stint, dat er opeens bovenkomt dat zo’n voertuig al eerder op een overweg is stilgevallen, vind ik zeer bijzonder en toevallig. Maar zou wel verklaren waren er niet weggestuurd is van de slagboom. De knalroze Stint is in ieder geval weg voor onderzoek en jullie mogen gerust weten dat ik heel heel hard hoop dat er inderdaad een mechanisch defect was. Dat die kindjes niet gestorven zijn door onoplettendheid maar door technisch probleem. Of dat het nooit bekend wordt, want hoe leg je zoiets uit aan de ouders?
Busjes
Waar is de tijd dat kindjes gewoon naar school liepen? Aan de hand van vader of moeder of in een groepje met de voorschoolse opvang. En dat als het te ver weg was ze in een busje vervoerd werden in gordels en met kreukelzones. De Stint is er gekomen toen bleek dat alle busjes van verschillende locaties gevaar vormde voor kinderen. Tijdens het uitstappen om precies te zijn. Die degelijke gordels en remmen en de kreukelzones hadden een paar dagen geleden een hoop ellende voorkomen. Want blijkbaar remde de Stint niet. Blijkbaar rijden die zo hard dat de toch wel stevig lijkende spoorboom er door kromgebogen kan worden. Dan stond de snelheidsmeter op haas en niet op schildpad.
Helaas gaan rouwbanden, stilteruimtes, samenkomsten, vlaggen op halfstok, condoleanceregisters, stapels knuffels en bloemen en nee zelfs die 200.000 euro de 2 zwaargewonden niet opeens gezond uit het ziekenhuis krijgen. Met die 200.000 euro worden huizen aangepast en 4 kinderen begraven.
Nicky says
Bij ons vorige kantoor kwamen ze wel eens voorbij. En we zeiden toen al tegen elkaar dat die dingen zo hard gingen. Dat het toch eigen
Ijk niet zo veilig leek, zo’n plastic bakje met kindjes. Aan de andere kant… met een schoolbus kunnen ook ongelukken gebeuren.
Happy Hulk says
Ongelukken zijn van alle tijden en gebeuren met alle voertuigen.
VillaSappho says
Ja klopt nu opeens waren er al storingen op de spoorweg. Ik snap niet dat je zo’n apparaat dan niet na laat kijken
Aukje says
Ik las in Het Parool, online, dat er nu iemand is die zegt dat ze onveilig zijn en iedereen oproept ze niet te gebruiken.
Ik kan helaas geen link in de reactie zetten.
Judy says
Ik wist niet hoe die Stints er precies uitzagen. En ook niet dat de kinderen erin vast zitten met een gordel. Klinkt veilig, maar ze konden dus geen kant op. Met de wijsheid van achteraf komen ze mij niet veilig voor. Voor mijn huis staat het elke ochtend vol met auto’s van mensen die hun kinderen naar school brengen. Lopend of op de fiets naar school komen gebeurt bijna niet meer.
leidseglibber says
Inderdaad weet nu heel Nederland wat een Stint is, als je me het vorige week had gevraagd zou ik het niet geweten hebben. Ik dat het het segway’s met een bakkie waren ?
Karel says
klopt , en zelfs meerdere bij spoorweg overgangen :(
VillaSappho says
Ja ik snap dat hij dat doet maar ik snap niet dat er niet eerder problemen doorgegeven zij terwijl ze er waren.
Karel says
zag net H van NL dat de fabrikant alle voertuigen gaat nakijken
dat is in mijn ogen dus het bekende kalf over de dam :(
Marylou says
Het is verschrikkelijk .Hoe kunnen ouders dit te boven komen.Ik vrees nooit.Ik ken niets van technische zaken maar vroeg me ook af waarom niet aan dat stuur gedraaid werd zodat de kar van koers veranderde..Maar wie ben ik? Wat een tragedie. Hopelijk komt men er achter wat er bebeurd is om te voorkomen dat het ooit nog zou gebeuren.
Hans says
Ik zie ze hier ook vaak rijden, met kinderen die volop genieten.
Lachen, zwaaien en dan zo’n drama.
We wachten op de oorzaak en denken aan de ouders van de kinderen. Hans
Rietepietz says
Ik wil niet naar schuldigen zoeken, het is afschuwelijk en daar kan geldinzameling enige geen verlichting in brengen.
francky says
Zo’n karretje heb ik hier nog niet gezien.
Heel erg wat er in Oss gebeurd is, daar zijn geen woorden voor.
Leo says
Een noodlot Liesbeth. ..wie of wat de schuld is…het blijft een noodlot. Erg…heel erg….
mizzD says
Ja.. opvallend dat er ineens van die verhalen komen van andere stints die problemen hadden bij zo’n overweg.. waarom niet eerder aan de bel getrokken denk ik dan? Ze worden echt heel vaak gebruikt door kinderopvang-organisaties.. dus belangrijk dat zo’n ding onder alle omstandigheden goed werkt dan.
Dat van dat ‘niet van de slagboom wegsturen’, dat heb ik ook al gedacht.. je zou toch denken dat zo’n leidster dat eerder zou doen (met haar bakje vol met kinderen) dan dwars door de slagboom te rijden, als de remmen niet werken..?
Er blijven heel wat vragen.. maar geen enkel antwoord brengt die kindjes terug.. helaas.
Edward McDunn says
Verschrikkelijk dat het gebeurd is, de ware toedracht zal waarschijnlijk nooit kunnen worden achterhaald..
Rob Alberts says
Ook ik heb veel te veel vragen bij dit ongeluk. Al ben ik ook bang dat er biet echte en antwoord zal komen.
Het ongeluk en alle gevolgen zal er niet door terug gedraaid worden.
Bij mij verbaas ik mij over de bakken. De ene keer op de weg, dan op het fietspad of op de stoep rijden ze maar rond.
Bezorgde groet,