Liesbethblogt.nl is klaar met verhuizen!

Het historische tankstation van Den Bosch

Het historische tankstation van Den Bosch

Wanneer je door Den Bosch rijdt in de richting van Vught dan is je vast het historische tankstation van Den Bosch je wel eens opgevallen. Dit mooie ontwerp is van Architect A. Meijlink en is één van de eerste benzinepompen van Nederland èn stond ooit ergens anders.

Geschiedenis
In 1933 werd de weg van Den Bosch naar Vught verhard en werd er een tankstation gebouwd. Dit tankstation was één van de eerste tankstations van Nederland en werd in 1933 opgeleverd. Het pompstation werd ontworpen door architect A.V. J.M. Meylink en is bijzonder omdat het één van de weinige èn de eerste is met een bovenwoning.
Toen in 1933 het Brabant Service Station opende was het een Shell Tankstation. Pas in 2000 viel het doek voor dit prachtige tankstation, zijn laatste gebruiker Q8 moest de deuren sluiten omdat het station niet meer voldeed aan de milieuregels. Hoewel het bijzondere bouwwerk in 2003 een rijksmonument werd, verpauperde het snel.

Bouwstijl
Vanuit de architectuur is het bijzondere tankstation van Den Bosch ook ècht heel bijzonder. Het was niet alleen één van de eerste tankstations, het werd ook gebouwd in bouwstijl het Nieuwe Bouwen wat ook wel Nieuwe Zakelijkheid of functionalisme heet. Deze bouwstijl kenmerkt zich door het gebruik van glas, staal en beton, nu niets vreemds meer maar toen in de periode 1925 en 1940 een ware revolutie. Zeker als je bedenkt dat deze bouwstijl stamt uit een tijd waar een geheel nieuwe kijk op bouwen ontstond die gericht was op het verbeteren van woningen. Er werd met deze bouwstijl veel meer gekeken naar comfort, licht en een praktische indeling. Uiteraard werd het Nieuwe Bouwen niet alleen gebruikt in woningen maar ook in scholen, kantoren en fabrieken.

Verhuizing
Na jaren van leegstand werd al snel duidelijk dat het historische tankstation van Den Bosch in de weg stond voor de nieuwe Randweg die Den Bosch wilde bouwen. Gelukkig werd er besloten dat het pompstationnetje, inmiddels in afschuwelijke staat, toch gered moest worden maar wel moest verhuizen. Om precies te zijn naar 50 meter verderop. En niet zomaar 50 meter verderop, maar 50 meter verderop en 180 graden gedraaid aan de overkant van de weg. Benieuwd naar hoe ze dat gedaan hebben? In dit filmpje laten ze zien hoe.

Tegenwoordig is het oude tankstation van Den Bosch in gebruik als vergaderlocatie, is te huur voor fotoshoots maar is vooral en ondanks de leeftijd een prachtig toonbeeld van bouwstijl het Nieuwe Bouwen en prachtig historisch erfgoed.

Reader Comments

  1. Gelukkig dat men in heeft gezien dat industrieel erfgoed ook bewaard moet blijven. Fraai ding, en zeker met die bovenwoning uniek natuurlijk. Zou wel iets voor mij zijn om de hobbies te beleven en uit te stallen. Soort mini-museumpje….pur sang!

  2. Dat filmpje ga ik van het weekend eens rustig bekijken, dat lijkt me wel mooi. Wat een geweldig mooi gebouw zeg. En dan al zou oud eigenlijk. Goed dat het bewaard is gebleven.

    Love As always
    Di Mario

  3. Het heeft wat en is er boeiend om te bekijken maar het is vooral positief dat het behouden werd en een nieuwe bestemming kreeg

    1. In deze bouwstijl zijn er meerdere waaronder Venlo, Nijmegen en Arnhem. Maar de tijd dat tankstations gebouwd gebouwd werden dat viel precies in het Niwuwe Bouwen. Dus het hangt een beetje van de tijd af of het die bouwstijl ook is.

  4. ik wandelde er langs vorig jaar , niemand keek er naar , O jammer kan geen link kwijt :(
    een mooi stukje geschiedenis , gelukkig behouden gebleven
    en op een fantastische wijze verplaatst

  5. Zou bijna denken dat ik er een paar jaar geleden langs ben gefietst, maar ik kan me er niets van herinneren. In de trein ben ik er zeker langsgekomen en viel m’n oog er ook niet op. Leuk dat je er over blogt.

    1. De hoek qua trein snap ik, het ligt dan net achter wat bomen. Eerder keek je alleen tegen de achterkant.

  6. Zelden dag ik zo’n mooi tankstation. Wat een geluk dat men het niet heeft laten verloederen en er een nieuwe bestemming heeft aan gegeven. Het is het waard.

  7. Echt wel gaaf dat ze het behouden én opgeknapt hebben.. zulk cultureel erfgoed moet toch echt behouden blijven hè.
    Het doet me trouwens heel sterk denken aan de snack- en snoepkiosk in het zwembad uit m’n jeugd, het Wantijbad was dat. Beneden werden de frietjes gebakken en boven was het ijs- en snoeploket.. denk dat het in z’n geheel kleiner was dan dit benzinestation, maar tot en met zelfs die draaitrap aan toe lijkt het er echt heel erg op. Ik moet eens opzoeken op internet of het wellicht ook door die Meylink ontworpen werd!

      1. O jawel dat het lijkt. Allard Argelo was de architect maar dat is een epigoon van Sybold van Ravestein ik zag die ronde ramen en dacht meteen aan oud centraal Rotterdam en Blijdorp, Ravesteins werk. Maar het is dus van een ander. Later zijn ze wel gaan samenwerken trouwens. Maar Sybold had wel degelijk iets met mijn favo bouwstijl Het Nieuwe bouwen maar ging tijdens zijn leven wel meer van die stijl af. Dus dat je er iets in herkent, ik snap het want dat doe ik ook!

        1. Ooh.. tóch? Maar die draaitrap bleek dus wel een rechte trap te zijn hehe.. daar ging m’n geheugen met me aan de loop. Goh, leuk dat je toch ook geïntrigeerd was.. en ja, Van Ravensteins werk vind ik dus ook heel erg interessant. In Dordt is de schouwburg, Kunstmin, van zijn hand, de aula op de algemene begraafplaats en dat gebouw waar ik vorig jaar op openmonumentendag was dus, van de Holland 1849, waar het Onderwijsmuseum in is.

Comments are closed.

Dat mag niet.